Vitiligo



Vitiligo adalah penyakit di mana sel-sel pigmen kulit, melanosit, dimusnahkan di kawasan-kawasan tertentu. Tanda-tanda dan tanda-tanda vitiligo termasuk kehilangan warna kulit dalam bentuk depigmentasi, atau putih, tompok-tompok kulit di mana-mana lokasi di dalam badan.

Vitiligo ialah penyakit yang tidak begitu jelas puncanya. Di dapati 10% mempunyai unsur keturunan sementara yang lainnya mungkin disebabkan oleh masalah auto-imun, masalah saraf atau mungkin bersangkutan dengan penyakit seperti masalah thyroid, kencing manis, penyakit Addison, Anemia dan berkemungkinan bermula selepas masalah psychology. 

Bahagian yang terlibat akan kehilangan fungsi sel melanocyt (yang menghasilkan melanine atau pigmen kulit). Selalu berlaku tompok tompok putih di sekitar jari, mulut dan bahagian sendi. Bahagian tersebut terdedah kepada sinaran ultra violet matahari yang boleh menyebabkan sunburn dan kanser kulit kerana tiada lindungan dari pigmentasi kulit. 

Bila terkena matahari, ia akan terasa gatal. Anda dinasihatkan mendapat rawatan lanjut dari pakar kulit.

Penyelesaian :

Jelly Gamat GOLD membantu pemulihan dalaman di samping kesan anti-histamina boleh membantu mengelakkan rasa gatal. Ia juga membantu mengawal modulasi semula sistem imun jika berlakunya masalah penyakit auto-imun.


Spirulina Pacifica menyahtoksin dari usus dan Klorofil menyahtoksin dari darah. Spirulina mempunyai khasiat nutrien yang tinggi serta pigmen-pigmen semulajadi bagi pemulihan sel kulit yang rosak.


Cara pengambilan :

Dalaman : 

Jelly Gamat GOLD : (1 Sudu pagi dan 1 sudu malam) 

Spirulina Pacifica : (5 biji pagi dan 5 biji malam) 

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)