Glucose 6-Phosphate Dehydrogenase Deficiency (G6PD)


Glucose 6-Phosphate Dehydrogenase Deficiency (G6PD) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan. Apabila sel darah merah tidak lagi mampu mengangkut oksigen dengan berkesan ke seluruh tubuh, keadaan dikenali sebagai anemia hemolitik muncul. 

Tambahan kepada anemia hemolytik, seseorang yang kekurangan G6PD boleh menjangka beberapa manifastasi klinikal pada keadaan mereka. Ini termasuk demam kuning baru lahir, sakit perut dan/atau sakit belakang, pening, sakit kepala, dispnea (pernafasan tidak teratur), dan palpitasi (Cecil, 1992).

Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki G6PD akan di kesan melalui ujian darah selepas kelahiran yang mana selalunya doktor akan memberitahu kepada ibubapa mengenai pantang larang penyakit ini. 

Cadangan Penyelesaian :

Royal Gamat Liquid TradiSea yang diminum adalah selamat digunakan untuk mereka yang mempunyai masalah G6PD ini. Malah kandungan vitamin E yang tinggi di dalam gamat dapat membantu mereka yang mempunyai kes G6PD yang kronik.



Spirulina Pacifica dapat membantu memandangkan ia kaya dengan nutrien seperti zat besi, asid folik dan vitamin B12 yang diperlukan untuk pembinaan sel darah merah di samping klorofil yang turut mempunyai struktur molekul menyamai hemoglobin.



Disyorkan :

Dalaman :
Royal Gamat Liquid TradiSea : (2 Sudu pagi dan 2 sudu malam)
Spirulina Pacifica : (5 biji pagi dan 5 biji malam - jika perlu boleh ambil 10 biji pagi dan malam)

P/S : Walau bagaimanapun ibubapa perlulah memberi perhatian kepada bahan-bahan yang telah disenaraikan oleh doktor untuk dielakkan dari dimakan dan didekati oleh kanak-kanak tersebut

Testimoni :


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)