Senggugut


Senggugut atau dysmenorhoea merupakan sakit yang muncul ketika haid seorang wanita. Senggugut primari disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kebiasaanya berlaku pada usia muda sebelum kahwin dan bertahan pada hari pertama dan kedua haid.

Sementara senggugut sekondari disebabkan oleh endometriosis (wujudnya sel endometrium di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut) atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan bertahan sepanjang pendarahan haid. Pemeriksaan doktor adalah diperlukan memandangkan endometriosis boleh menyebabkan kemandulan.

Cadangan Penyelesaian :

Gamat berkesan menahan sakit dan anti-radang ketika senggugut. Ia turut memainkan peranan dengan mengurangkan pengeluaran prostaglandin tadi serta menggalakkan pengecutan rahim secara semulajadi.


Selain itu, GLA (Gamma Linoleic Acid) di dalam Spirulina Pacifica (3x ganda lebih dari Evening Primrose Oil) juga memberi kesan positif untuk mengawal masalah haid dan senggugut.

Cara Pengambilan :

Dalaman :
Jelly Gamat GOLD : (1 Sudu pagi dan 1 sudu malam)
Spirulina Pacifica : (5 biji pagi dan 5 biji malam)

Luaran :
Minyak Urut Gamat Aromaterapi :
Disapukan pada bahagian ari-ari untuk mengurangkan rasa sakit.


Testimoni :


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)