Saturday, 24 June 2017

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualaikum W.R.T


Semoga Allah terima amalan kita sepanjang Ramadhan lepas & dipertemukan lagi dengan Ramadhan tahun hadapan. Insyaallah.

SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI
MAAF ZAHIR & BATIN


Ikhlas daripada kami,
Mohd Zariman Mansor & Suraya Kamarudin


#dRGamat
#BidanTerapisModen

Thursday, 22 June 2017

11 Tips Berkesan Hilangkan Mengantuk.. Selain Dari Pergi Tidur!


✔  Hampiri Kawasan Bercahaya.
Langkah pertama yang boleh dilakukan sekiranya anda rasa terlalu mengantuk ialah mencari tempat yang terang, misalnya, cahaya semula jadi di tepi tingkap.
.
✔  Basuh Muka
Cara ini sangat berkesan dan akan serta merta menyegarkan mata anda.
.
✔  Wangian Aromaterapi
Wangian Aromaterapi dikenalpasti dapat mengembalikan semangat kerana bau-bauan segar akan merangsang deria bau sekali gus mengurangkan rasa mengantuk.
.
✔  Dengar Muzik
Muzik juga adalah penyelesaian terbaik bagi rasa mengantuk. Ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik di katakan dapat meransangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman minda.
.
✔ Senaman Ringan
Senaman ringan seperti menggerakkan anggota badan seperti tangan, kaki, ‘mematah-matahkan jari’, menggelengkan kepala boleh anda lakukan untuk menghilangkanrasa mengantuk.
.
✔  Pandang Pepohon Hijau
Taman hijau dapat menyegarkan permandangan sekaligus dapat menghilangkan rasa mengantuk.
.
✔  Urut
Urut di bahagian telapak tangan, muka dan kepala dalam beberapa ketika sahaja anda akan berasa segar dan aktif semula.
.
✔  Minum Banyak Air
Air sangat penting untuk memastikan semua organ berfungsi secara optimum. Kekurangan air walaupun sedikit boleh membuatkan darah menjadi pekat dan memaksa jantung untuk mengepam lebih kuat.
.
✔  Amalkan Teknik Pernafasan Betul
Tarik nafas dalam-dalam (hingga terasa udara masuk ke dalam perut), tahan seketika dan lepaskan perlahan-lahan. Ulang 10 kali. Apabila dalam keadaan tertekan, pernafasan menjadi cepat dan pendek. Akibatnya kurang oksigen dibawa masuk ke dalam badan yang membuatkan kita berasa cepat letih.
.
✔  Berjalan-Jalan
Berhenti rehat seketika dengan bangun berjalan dari tempat duduk untuk mengurangkan tekanan pada sesetengah anggota badan.
.
✔  Membaca Ayat Al-Quran
Membaca sepotong ayat Al-Quran di dalam ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan mengantuk.
.
Hari Isnin biasanya masih lagi mood cuti, so nak refresh lambat sikit kan, sebab tu rasa mengantuk. Apapun selamat mengamalkan tips-tips di atas, semoga dapat mengembalikan semangat anda demi sebuah rezeki yang halal.
.
#dRGamat

Tuesday, 20 June 2017

Awas ! 5 Bahagian Ayam Bahaya


SIAPA yang tak suka makan daging ayam, kan. Tak kisahlah ayam goreng, gulai, panggang atau apa sahaja jenis masakan, mesti ada si penggemarnya.
.
Raya pun tak lama dah ni.. antara menu utama raya pertama ni tidak sah kalau tiada menu ayam.
.
Namun, tahukah kita semua, terdapat lima bahagian ayam yang terkandung racun? Jika kita kerap memakan bahagian ini, mungkin kita akan terkena racunnya.
.
1. KEPALA
.
Bahagian ini dikatakan mengandungi logam berat. Walaupun bukan keseluruhannya, namun kawasan leher adalah tempat kebiasaan yang digunakan penternak memberikan zat kimia untuk makanan ayam. Bekas bahan kimia pada makanan itu yang berbentuk logam berat terus tersimpan (terlebih dalam otak ayam) yang pasti membahayakan kesihatan manusia.
.
2. KEPAK
.
Ramai yang gemar bahagian ini kerana dikatakan kurang mengandungi lemak, tetapi bahagian inilah dikatakan lebih banyak mengandungi pelbagai jenis ubat.
.
Di sinilah ayam akan disuntik dengan pelbagai ubat terutama untuk proses tumbesaran.
.
Ayam akan diberikan hormon sekurang-kurangnya empat kali untuk cepat matang. Kerana itu, dahulu ayam mengambil masa agak lama berbanding sekarang kurang empat bulan ayam sedia untuk dijual. Jadi apabila kerap memakan bahagian ini, risiko mendapat penyakit kanser sangat tinggi.
.
3. LEHER
.
Ramai juga penggemar leher ayam. Dulu, ada yang takut kalau makan leher ayam ini, nanti naik pelamin, kepala teleng. Bahagian ini mengandungi kandungan bakteria serta virus yang sangat tinggi.
.
Biarpun hanya sedikit daging di bahagian ini, namn inilah bahagian paling banyak pembuluh darah serta kelenjar. Lebih mudah kuman memasuki badan kita dengan memakan bahagian ini.
.
4. TONGKENG / BUNTUT
.
Dikatakan banyak memakan bahagian ini berisiko menghidapi kanser usus. Bahagian ini memiliki kandungan hormon, serta adalah tempat berkumpulnya kelenjar. Segala ubat yang dimasukkan ke ayam tidak dapat dicerna baik lalu berkumpul di bahagian ini.
.
5. KULIT
.
Makan daging ayam tanpa kulit, tidak lengkap rasanya. Hakikatnya, kulit antara bahagian yang bahaya juga. Menerusi kajian di Jepun, antibiotik, hormon, toksin yang larut dalam lemak ada di dalam kulit haiwan, termasuk juga ayam.
.
Di dalam kulit ayam sangat banyak tersimpan toksin yang berbentuk larut dalam lemak, yang pasti dapat sangatlah merubah metabolisme toksin dalam hati. Jika terlebih makan kulit ayam, mudahlah mendapat masalah obesiti.
.
Kesimpulannya :
.
1) Jangan makan ayam ATAU
2) Kalau dah termakan tu kena tahu nak detoks balik so jangan lupa setiap pagi dan malam sebelum tidur telan 1 sudu Jelly Gamat GOLD & 5 biji Spirulina Pacifica.
.
Bermanfaat? Jangan lupa SHARE
.
Untuk Info lanjut whatsapp terus #dRGamat di sini
.
#dRGamat
#JellyGamatGold
#Gamat
#SpirulinaPacifica
#Spirulina

Pengertian Ubatan Moden

Please.. Jangan Tak Baca!

Ramai yang masih tidak mengerti bagaimana cara ubat-ubatan moden/ubat hospital/ubat farmasi bekerja utk mengurangkan penyakit. Berikut antara kaedah ubahsuai yang digunakan :

1) UBAT LEMAH JANTUNG bukan menguatkan jantung, tapi menipiskan darah supaya darah boleh melalui ruang sempit arteri yang semakin tersumbat. Ia tidak membuka saluran arteri yang semakin mengecil.

2) UBAT DARAH TINGGI BETA BLOCKER bukan menurunkan tekanan darah tapi hanya menghalang adrenalin dan kesannya boleh menyebabkan kegagalan jantung (maut). ALPHA BLOCKER pula mengurangkan kadar denyutan nadi bukan menurunkan tekanan darah.

3) UBAT KOLESTEROL bukan mengurangkan kolesterol tetapi hanya menghalang pembentukan kolesterol baru hasil dari pemakanan yang kita makan. Kolesterol yang sedia ada sudah tidak dapat dikurangkan dengan ubat.

4) UBAT DIABETIK bukan mengurangkan gula tetapi hanya mengawal penyerapan gula dari makanan yang kita makan. Kandungan gula yang sedia ada dalam darah tidak akan berkurang.

5) UBAT TAHAN SAKIT bukan menghilangkan sakit tapi memutuskan isyarat kepada otak supaya kita tidak merasa kesakitan. Setiap kesakitan dirasai kerana otak menterjemahkan gangguan itu sebagai suatu kesakitan.

6) RAWATAN KIMOTERAPI bukan hanya membunuh sel-sel kanser malah turut membunuh sel-sel yang baik dan melemahkan sistem pertahanan badan malah masalah kanser tidak dapat dihapuskan sama sekali kerana sel-sel kanser boleh membiak semula kerana tubuh yang tidak ada ketahanan.

Ini hanya sebahagian dari masalah penyakit. Cara sistem perubatan moden merawat penyakit tidak ubah seperti manusia ini dianggap seperti mesin. Semuanya mengubahsuai cara sistem tubuh kita berfungsi. Ia juga sama seperti tukang paip menampal mana bahagian paip yang bocor dgn gam pvc atau tukang buat jalanraya menampal jalan yang berlubang. Lama-kelamaan ia akan berlubang semula. Cara untuk menghalang jalanraya dari berlubang ialah dengan menghalang lori besar dan berat melalui jalan itu.

Begitu juga manusia, cara yang terbaik ialah "menghalang makanan" yang menjadi punca penyakit tidak masuk ke dalam badan.

#Kredit To The Secret Medicines

Macam mana nak elakkan?

Agak sukar sebenarnya untuk kita elakkan makanan-makanan ini daripada masuk ke dalam tubuh kita.

Namun, yang terbaik jika anda dapat elakkan makanan ini lebih bagus tapi kadangkala ada juga yang terlepas masuk juga betul tak?

Jadi, solutionnya, jangan lupa amalkan 1 sudu pagi & 1 sudu malam Jelly Gamat GOLD, 5 biji pagi & malam Spirulina Pacifica & 1 biji kapsul Krill Omega Plus di waktu malam sebelum tidur. Bagi anda yang mengalami pelbagai macam penyakit, disyorkan total solution melalui Excel Pack PCN.

Untuk Info Lanjut Hubungi #dRGamat di sini

#dRGamat
#JellyGamat
#Gamat

5 Fungsi Saponin Sebatian Bio Aktif Untuk Kesihatan Manusia

Uols nak tahu tak ?

Dalam gamat ni ada sejenis sebatian bio aktif semulajadi dipanggil SAPONIN yang selamat & bagus untuk kepada kesihatan manusia antara fungsi2nya :

(1) Anti-Oksidan, Anti-Virus dan Anti-Kanser.
(2) Meningkatkan sistem imun.
(3) Merangsang pembentukan sum-sum tulang, menghasilkan darah dan mencegah anemia.
(4) Bertindak sebagai perangsang untuk membantu masalah mati pucuk.
(5) Meningkatkan metabolisme tenaga dan keletihan.


Bermanfaat? Jangan lupa SHARE

Untuk Info lanjut hubungi #dRGamat di sini


#dRGamat
#JellyGamatGold
#Gamat
#AntiKanser

Tuesday, 13 June 2017

TIPS : "NAK INCH LOSS TAK.."


Nak habaq ni minum air yang mencukupi mengikut berat badan iaitu setiap 25 kg perlu minum 1 Liter ayor tau.

So, korang kena minum liter? 😁



#dRGamat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...