Bisul


Bisul selepas 5 hari pecah dan dikeringkan.

Penyakit bisul merupakan kumpulan nanah terkumpul di dalam rongga yang terbentuk oleh tisu akibat proses jangkitan (biasanya disebabkan oleh bakteria atau parasit) atau sebarang bahan asing (contohnya. luka tikaman/tembakan). Ia merupakan sistem ketahanan diri tisu untuk menghalang penyebaran bahan berjangkit kepada bahagian badan yang lain.

Organisma atau bahan asing yang memasuki sebahagian tisu membunuh sel sekeliling, membebaskan toksin dan mengakibatkan tindak balas keradangan dengan menarik banyak sel darah putih kepada kawasan tersebut dan meningkatkan aliran darah di sekeliling. Dengan itu, nanah adalah kumpulan sel tisu yang mati, sel darah putih, organisma yang berjangkit atau bahan asing dan toksin yang dibebaskan oleh kedua-dua organisma dan sel darah. Sturktur akhir bisul adalah dinding bisul yang terbentuk oleh sel sihat dalam cubaan mendirikan halangan sekeliling nanah yang menghadkan bahan berjangkit dari struktur sekeliling.

Simptom utama dan tanda sebarang proses keradangan adalah kemerahan, panas, bengkak dan sakit. Bisul mampu terbentuk pada sebarang tisu pejal tetapi sering kali berlaku pada permukaan kulit (where they may be superficial pustules or deep skin abscesses), dalam paru-paru, otak, buah pinggang dan tonsil. Komplikasi utama adalah penyebaran bahan nanah kepada tisu berdekatan atau jauh dan tisu mati yang berlaku secara meluas (gangrene). Bisul pada kebanyakan bahagian badan jarang sembuh sendiri, jadi rawatan perubatan perlu apabila bisul disyaki berlaku.

Cadangan Penyelesaian :



Jelly Gamat Gold mempunyai kesan anti inflamasi yang boleh mengurangkan keradangan dan kesan bengkak tersebut. Kesan analgesik pada gamat boleh meredakan rasa sakit.
Gamat juga diketahui memiliki sedikit kesan antibiotik yang boleh membantu menyembuhkan bisul.


Kandungan Extar C Plus memantapkan lagi keupayaan tubuh untuk melawan kesan inflamasi yang menyebabkan bengkak dan membaik pulih tisu yang bermasalah.


Manakala Spirulina Pacifica bertindak menyingkirkan toksin dan mengkhasiatkan tubuh badan.


Disyorkan :

Dalaman :
Jelly Gamat GOLD :
(2 Sudu pagi dan 2 sudu malam)

Extar C Plus :
(1 biji pagi dan 1 biji malam)

Spirulina Pacifica :
(5 biji pagi dan 5 biji malam)

Luaran :
Gel Gamat GOLD :
Disapukan pada kawasan yang bengkak


Pembersih Wanita Gamat Serigama :
Digunakan sebagai antiseptik untuk membersihkan kawasan tersebut.


Testimoni :


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)