Nasi Impit Moden atau Ketupat Daun Palas?



Alhamdulillah, tak lama lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan kemudian tidak lama selepas itu adalah Hari Raya Korban. Aktiviti melapah lembu menjadi aktiviti yang paling tidak dapat dilupakan. Begitu juga juadah yang disediakan sungguh menyelerakan mengikut kepakaran masing-masing samada juadah tradisional mahupun moden.

Admin nak kongsikan sedikit info buat renungan kita bersama. Kalau dulu kita buat nasi impit atau ketupat sumbat dalam daun palas, kini pakai plastik polythene (PET) dan humban ke dalam air yang panas mendidih. Suhu tinggi ini akan mempercepatkan tindakbalas terhadap plastik lalu menghasilkan bahan merbahaya yang boleh menyebabkan kanser. Kita makan tanpa mahu memikirkan bagaimana ia dimasak dan kesannya kepada kesihatan kita.

Jika anda lihat, plastik tersebut juga turut mengalami perubahan fizikal. Ia didapati semakin kembang berbeza dari keadaan asalnya. Malah perubahan dari segi warna juga berlaku. Sebelum dipanaskan, ia transparen, selepas dipanaskan, ia menjadi semi transparen. Inilah kesan 'kemajuan' dalam industri penghasilan makanan. Percayalah nanti akan ada pihak mengeluarkan kenyataan mereka tidak menggunakan plastik PET. Tetapi hakikatnya, anda perlu tahu bahawa apa jua jenis plastik pun, asalnya adalah daripada bahan petroleum dan campuran bahan kimia. Ia tetap menghasilkan bahan sampingan merbahaya apabila mengalami suhu panas.

Jadi apakah pilihan anda? Moh lah kita belajar anyam ketupat beramai-ramai ye.. admin pun belajar juga dengan ibu mentua.. macam-macam bentuk dapat.. hehe

Satu lagi jangan lupa telan Jeli Sari Gamat GOLD supaya memelihara kesihatan kita & menyingkirkan semula bahan-bahan kimia yang termasuk ke dalam badan kita sepanjang musim hari raya mahupun ibadah hari raya korban nanti dan juga hari-hari selepas itu.

Penyakit datang tidak beri salam. Ia ibarat bom jangka yang hanya menanti masa untuk meletup.. Takut-takut bila dah meletup, keadaan terlalu "parah".. Jadi, eloklah mencegah daripada awal dengan telan dulu 1 sudu Jeli Sari Gamat GOLD pagi dan malam setiap hari. Hanya yang terbaik untuk anda.




Hubungi admin 018-3597495 untuk pesanan

Jom Like & Share

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)