[ Herpes Genitalis ]



Jangkitan Herpes Genitalis ialah penyakit kelamin disebabkan Human Simplex Virus (HSV) yang dijangkiti melalui hubungan seks dengan individu yang membawa kuman itu. Kuman virus HSV ada dua jenis iaitu HSV 1 dan HPS 11.

HSV1 dipercayai dijangkiti melalui sentuhan kulit mukosa mulut individu yang ada jangkitan itu kepada individu yang sihat seperti kanak-kanak atau orang dewasa. Jadi tidak hairan jika kanak-kanak mengalami gelembung kecil di bahagian kulit bibir yang menyakitkan, biasanya dikenali sebagai 'cold sore' atau 'kudis sejuk' atau kayap mulut.


HSV11 pula dijangkiti melalui hubungan seks. Ada juga kemungkinan ia berjangkit ke mulut manakala HSV1 berjangkit ke anggota kelamin melalui seks oral. Apabila jangkitan ini terserlah, kawasan bahagian bibir atau anggota kelamin terasa sakit dan beberapa hari kemudian akan muncul gelembung kecil mengandungi cecair putih kuning.

Kadang kala individu yang terkena jangkitan akan demam seketika dan selepas itu muncul gelembung berkenaan. Cecair dalam gelembung kulit ini mengandungi kuman virus HSV dan jika tergesel atau terkena cecairnya, ia boleh dijangkiti.

Apabila jangkitan sudah reda dan mula sembuh, kuman virus akan menyerap ke dalam urat saraf dan menetap dalam badan dan ia boleh muncul kembali pada kemudian hari. Sesiapa yang mengidap HSV, jangkitan itu akan kekal selama-lamanya walaupun ia tidak setara pada peringkat awal jangkitan.

Jika sistem imun badan kuat, kuman virus itu akan mula dihapuskan oleh sistem pertahanan dalam badan. Bagaimanapun, jarang sekali jangkitan HSV hilang dalam badan menyebabkan kebanyakan pakar masih kekal dengan pendapat bahawa jangkitan kuman HSV kekal selama-lamanya walaupun ia tidak muncul atau aktif.

Jangkitan boleh berlaku lagi jika terkena jangkitan baru melalui hubungan kelamin secara rambang. Bagaimanapun, jangkitan HSV ada rawatannya. Ubat pembunuh kuman virus seperti Zovirax amat mujarab tapi rawatan ini perlu dikendalikan doktor.

Seperkara lagi, jangkitan HSV tidak mengganggu sistem reproduktif, iaitu ia tidak menyebabkan kemandulan atau mengakibatkan masalah kesuburan. Namun ia boleh menyebabkan keguguran janin jika wanita itu hamil peringkat awal dan terkena jangkitan atau jangkitan dalaman menjadi aktif, ia boleh mengancam tumbesaran janin dan menyebabkan keguguran.

[Cadangan Penyelesaian Masalah]

Admin ingin mencadangkan sekiranya anda atau suami anda mengidap penyakit ini ataupun ingin mengelakkan terkena jangkitan ini, beberapa langkah awal perlu diambil kira. Pertamanya dari segi penjagaan kebersihan diri sangat penting lebih-lebih lagi apabila anda berhubungan dan menyebabkan sentuhan samada secara sengaja atau tidak sengaja dengan orang lain yang tidak diketahui sama ada mereka merupakan pengidap atau tidak.

Justeru, admin cadangkan anda gunakan Pembersih Wanita Gamat Serigama sebagai pembersih alat kelamin. Gunakan sekerap yang mungkin sekurang-kurangnya 3 kali sehari. P. Wanita Gamat Serigama mengandungi ekstrak sireh yang bertindak sebagai antiseptik semulajadi dan ekstrak gamat pula bertindak sebagai agen anti bakteria, kulat & virus.

Keduanya, sapukan Gel Gamat GOLD pada bahagian yang dijangkiti. DAN yang terakhir penyelesaian berterusan melalui dalaman AMAT DIPERLUKAN iaitu dengan mengamalkan Jeli Gamat GOLD, Spirulina Pacifica & Extar C Plus.

Kombinasi ketiga-tiga produk ini In Shaa Allah dapat memberikan kesan yang optimum pada badan dalam merangsang pemulihan semulajadi iaitu dengan menguatkan sistem pertahanan badan, membekalkan nutrien yang mencukupi dan lengkap kepada sel badan yang sihat, meneutralkan asid berlebihan dalam badan, menyingkirkan toksin, memperbaiki dan menguatkan sel-sel badan.

Admin hanya mencadangkan berdasarkan kepada punca masalah, kesannya dan cara pencegahannya melalui fungsi produk-produk yang dinyatakan di atas. Penyakit ini agak baru bagi admin kerana admin sendiri baru mendengar tentang penyakit ini sejak kebelakangan ini. Justeru, andai perkongsian admin ini dapat membantu menyelesaikan masalah anda, kenapa tidak anda mencuba?

YA! Cuba dulu dalam 3-6 bulan pertama ini sebab banyak yang perlu diperbaiki dan diperkuatkan secara semulajadi.

 



pm/whatsapp admin untuk ketahui dengan lebih lanjut
018-3597495


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)