Buasir


Buasir atau hemorrhoids merupakan keluhan mereka yang kerap sembelit. Lain-lain faktor yang boleh menyebabkan buasir ialah keadaan meneran (mereka yang sering mengangkat berat dan menjerit), pekerjaan yang duduk lama di atas kerusi keras (pemandu lori, pemacu kuda), mengandung dan lain-lain.

Buasir adalah sebenarnya kusyen tisu jaringan salur darah yang mengembang di bahagian dubur. Tanda buasir dalaman ialah selepas membuang najis, ia diikuti dengan titisan darah merah sementara tanda buasir luaran ialah bengkak di bahagian dubur yang kadangkalanya menyakitkan.

Pesakit buasir hendaklah mengelakkan dari sembelit (minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari dan makan banyak serat spt sayuran dan buahan). Makanan yang pedas dan berempah juga eloklah dielakkan. Perbuatan yang menjurus kepada meneran hendaklah dihindarkan.

Pemeriksaan doktor hendaklah dilakukan untuk memastikan tiada sebab lain seperti tumor pelvik, lemah jantung ataupun portal hipertensi yang menjadi punca buasir. 

Cadangan Penyelesaian

Jelly Gamat GOLD boleh membantu melancarkan pengaliran darah di jaringan hemorrhoid tersebut. Ia turut membantu menghindari keradangan dan mempercepatkan penyembuhan luka. Kesan analgesik atau penahan sakit semulajadi oleh gamat boleh mengurangkan rasa sakit dan tidak selesa pada buasir luaran.


Spirulina Pacifica pula didapati mampu melawaskan dan melegakan sembelit di samping membekalkan nutrien yang diperlukan untuk membantu mengatasi buasir.


 Disyorkan :

Dalaman :
Jelly Gamat GOLD :
(2 Sudu pagi dan 2 sudu malam)

Spirulina Pacifica :
(5 biji pagi dan 5 biji malam)

Luaran :
Gel Gamat GOLD : Disapukan pada buasir luaran


Testimoni :








Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)