Angin Ahmar / Lumpuh (Strok)


Penyakit ini merupakan penyakit yang dapat melumpuhkan separuh badan (hemiplegia / hemiparesis). Ia sering disebabkan oleh penyumbatan salur darah di otak disebabkan proses artherosclerosis (pengumpulan lemak dan bahan asing yang menyumbat salur darah) atau embolus (darah beku). Ia juga boleh disebabkan oleh pendarahan dalam otak (cerebral hemorrhage) yang kerap disebabkan oleh tekanan darah yang terlalu tinggi.



Pesakit stroke perlulah mendapat pemeriksaan dan rawatan dari doktor. Ubat dan rawatan fisioterapi jangan ditinggalkan. Galakkan pergerakan pada bahagian yang lumpuh. Ini untuk mengelakkan dari pengecutan otot yang menjadi kecil jika lama tidak digunakan (muscular atrophy). Urutan juga dapat membantu.

Cadangan Penyelesaian :

Jelly Gamat GOLD memberi kesan vasodilatasi iaitu mengembangkan salur darah dan melancarkan pengaliran darah. Di samping nutrien dan vitamin, gamat membantu meningkatkan metabolisme badan yang dapat membantu memulihkan tenaga dan meningkatkan selera makan kepada pesakit. Ia turut membantu mempercepatkan penyembuhan luka dan menurut hipotesis ia mempunyai kesan ‘nerve growth factor’ iaitu membantu memulihkan penumbuhan tisu saraf yang rosak.

Ia juga mempunyai kesan mencairkan darah (kesan anti-trombotik) untuk mengelakkan darah beku yang boleh menyumbatkan salur darah. Selain itu, gamat juga turut merangsang pemulihan tisu di samping meningkatkan aliran darah dan metabolisme yang diperlukan bagi penyembuhan.


Spirulina Pacifica yang mengandungi kandungan nutrien yang menyeluruh melengkapkan keperluan nutrisi bagi pesakit stroke yang kebiasaan tidak dapat makan dengan sempurna. Zat ini penting menjadi bahan binaan untuk memulihkan kerosakan tisu saraf dan otak.


Krill Omega Plus sangat efektif dalam membantu mencairkan darah beku, menguruskan kolesterol, menguatkan sistem saraf dan meningkatkan fungsi otak.


Selain itu, Extar C Plus meningkatkan sistem imun badan pesakit dan mencegah penyakit lain.


Disyorkan :

Dalaman :

Jelly Gamat GOLD : (2 Sudu pagi dan2 sudu malam)

Spirulina Pacifica : (5 biji pagi dan 5 biji malam)

Krill Omega Plus : (1 biji malam sebelum tidur)

Extar C Plus : (1 biji pagi)


Luaran : 

Minyak Urut Gamat Aromaterapi : boleh digunakan untuk urutan pada pesakit


Gel Gamat GOLD : boleh disapu kepada bahagian tubuh yang merah disebabkan oleh tekanan seperti di punggung dan belakang badan


Losyen Tangan & Badan Gamat : boleh membantu supaya kulit tidak kekeringan dan mudah pecah


Testimoni :





Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)