Petua Ubati Luka Bersalin





MENYAMBUT kelahiran bayi merupakan saat yang paling menggembirakan bagi seorang ibu apatah lagi segala penat lelah dan pengorbanan selama 9 bulan 10 hari mengendong bayi dalam kandungan kemana sahaja bukanlah suatu perkara mudah yang tidak mungkin dapat dipikul seorang lelaki. Namun, dalam proses kelahiran tersebut si ibu terpaksa melalui pelbagai cara untuk memastikan bayi mereka lahir dengan selamat sama ada secara normal ataupun pembedahan. Dalam proses tersebut juga, si ibu pasti akan melalui luka-luka ketika bersalin. Luka tersebut perlu diubati segera bagi mengelakkan komplikasi jangkitan kuman pada bahagian luka. Di sini, disenaraikan beberapa petua untuk mengubati luka bersalin.

1. Rebus segenggam daun jambu batu muda hingga mendidih. Apabila suam, gunakan air ini untuk mencuci di bahagian sulit. Lakukan dua atau tiga kali sehari sehingga luka anda sembuh. 

2. Ikan haruan dipotong dan dicuci bersih. Rebus bersama halia, beberapa biji lada hitam dan sedikir garanm. Makan bersama nasi atau boleh juga dibuat sup. 

3. Rebus gamat dengan air yang banyak sehingga mendidih. Sejukkan dan minum airnya atau anda juga boleh sapukan air tersebut di bahagian yang luka tersebut. 

4. Campurkan biji manjakani, halia, akar kayu dengan air. Rebus kesemua bahan tadi hingga mendidih. Amalkan setiap hari minum air rebusan tersebut. 

5. Minum air sebusan daun pegaga setiap hari. Selain itu, daun pegaga juga boleh dibuat ulam. Makan bersama garam dan lada hitam yang ditumbuk halus. 

6. Rebus daun dan kulit pokok bunga tanjung secukupnya. Air rebusan tadi hendaklah digunakan untuk membasuh luka setiap pagi sehingga sembuh. 

7. Rebus beberapa helai daun jambu batu dengan dua keping asam keping hingga mendidih. Cuci bahagian luka menggunakan air tersebut.

Bagaimana? mungkin anda tertanya-tanya di mana hendak mencari bahan-bahan ini betul? Biasanya orang tua-tua yang berpengalaman akan menyediakan keperluan yang diperlukan semasa proses berpantang selepas bersalin. Namun, bagi generasi terkini, proses berpantang selepas bersalin jarang diambil berat. Pelbagai alasan diberikan. Sebenarnya proses berpantang penting kerana ia menjamin kesihatan menyeluruh badan anda di usia tua nanti. Kesannya mungkin tidak nampak hari ini tetapi kemudian hari nanti baru kita merasai kesannya. Justeru, bagi anda yang inginkan cara berpantang yang lebih mudah, berkesan dan tidak terlalu memberatkan anda, anda boleh amalkan Proaktif PCN Excel Pack iaitu pek set lengkap bagi ibu yang bersalin dalam sepanjang berpantang.

Kenapa Proaktif PCN Excel Pack?

Ia mengandungi 4 komponen penting iaitu Jeli Gamat GOLD, Spirulina Pacifica, Bio C Compleks dan Krill Omega Plus.

Kenapa Jeli Gamat GOLD?

Jeli Gamat GOLD merupakan formulasi terbaik kerana khasiat semulajadinya yang bertindak sebagai Doktor Sel merupakan agen terbaik dalam mengubati luka-luka selepas bersalin ataupun pembedahan. Gamat bertindak mengecutkan semula rahim dan menguatkan semula otot-otot, sistem sarat serta organ-organ dalam supaya berupaya menjalankan fungsi dengan baik. Gamat juga mengandungi kolagen semulajadi yang sangat tinggi dan ia penting untuk kulit dan bahagian sendi samada kepada ibu mahupun bayi.


Kenapa Spirulina Pacifica?

Spirulina Pacifica mengandungi 46 zat penting yang diperlukan badan dalam mendapatkan semula khasiat yang lengkap untuk keperluan badan, bagi ibu yang menyusu badan ia penting untuk tumbesaran bayi dan meningkatkan semula kecergasan dalam badan. Di samping itu, ia membekalkan sumber Kalsium yang tinggi kepada ibu dan bayi.


Kenapa Bio C Compleks?

Bio C Compleks meningkatkan imunisasi badan ibu serta bayi dalam melindungi daripada serangan jangkitan penyakit dan juga virus. Ia juga meningkatkan fungsi otak bayi.


Kenapa Krill Omega Plus?

Krill Omega Plus membantu seimbangkan paras hormon dalam badan. Ini penting bagi ibu yang menyusu badan, ini akan membantu menambah kandungan susu dalam badan dan seterusnya membantu perkembangan otak bayi. Krill juga membantu menguruskan kolesterol dalam badan serta melindungi sendi.


Kombinasi ini akan memberikan anda kesihatan yang optima dan mengembalikan semula keremajaan anda. Dapatkan 1 pek hari ini!



Untuk Pesanan (klik)



# Like & Share!

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)