Ancaman "Stress" Terhadap Kesihatan





Baru-baru ini, kita telah dimaklumkan mengenai laporan satu hasil kajian yang dijalankan terhadap golongan wanita di 21 buah negara termasuk negara maju & membangun, Malaysia berada di tangga ke 16, di mana golongan wanitanya mengalami "Stress". Mereka dikatakan "Stress" kerana tidak dapat mengimbangi antara kerjaya & keluarga. Biasanya “Stress” sering dikaitkan dengan faktor tekanan hidup akibat kos sara hidup yang makin meningkat.

Punca Kita Mula "Stress"
 
Realitinya hari ini, bukan hanya golongan wanita sahaja yang "Stress" tetapi golongan lelaki juga tidak terlepas daripada "Stress". Kenapa perkara ini berlaku? Apa PUNCA UTAMA "Stress" wujud? Sebenarnya, ia ada kaitan dengan aset kehidupan setiap orang. Setiap daripada kita mempunyai banyak aset kehidupan tapi cukuplah jika kita bincangkan 3 aset kehidupan yang paling penting iaitu KEWANGAN, KESIHATAN & KELUARGA. Apa akan berlaku kepada kita jika setiap satu aset kehidupan kita tadi telah mula terhakis sedikit demi sedikit, hari demi hari ia semakin berkurang dan mula tergugat? Kita mula akan rasa "STRESS" dan mula hilang arah tuju. Kadang-kadang disebabkan terdesak, kita akan melakukan perkara-perkara di luar dugaan kita. Dan paling menakutkan, masalah "Stress" ini akan memberi KESAN yang teruk kepada aset KESIHATAN kita.

Ancaman "Stress" Terhadap Kesihatan

Bila kita "Stress", ia akan memberikan 2 kesan yang utama. Pertama, kesan yang kita boleh NAMPAK dan Keduanya, kesan yang TIDAK NAMPAK.

Kesan "Stress" Yang NAMPAK

Antara kesan "Stress" yang kita boleh NAMPAK dengan ketara adalah pada wajah kita. Antaranya :

Pertama ; Muka kurang berseri.


Kedua ; Kulit muka cepat berkedut.


Ketiga ; Pigmentasi dan jeragat mula kelihatan.


Keempat ; Jerawat mula keluar.

Kelima ; Rambut mula gugur. Lelaki begitu ketara apabila rambut mula menipis dan kelihatan kulit kepala. Biasanya keguguran berlaku pada bahagian tengah kepala.


Kesan "Stress" Yang TIDAK NAMPAK

Antara kesan "Stress" yang kita TIDAK NAMPAK pula merupakan antara perkara yang ramai orang tidak tahu atau mungkin tidak ambil peduli dan buat tidak tahu sahaja iaitu kesan kepada DALAMAN kita. Antaranya :

Pertama ; Sel mula "Stress". Bila sel "Stress", sel akan lemah dan sakit seterusnya mengundang penyakit.

Kedua ; Badan mula mengeluarkan toksin yang banyak dan menyebabkan badan berasid. Akhirnya, kita rasa cepat letih, tidak bertenaga dan hilang fokus pada kerja & produktiviti mula menurun.


Ketiga ; Apabila badan mula berasid, sel kanser mula mengganas secara diam. Ini kerana sel kanser sangat menyukai medium badan yang berasid.


Keempat ; Ia akan menyebabkan hormon tidak stabil. Kepada wanita, rambut mula gugur, kitaran haid yang tidak teratur, senggugut kuat, berat badan naik mendadak walaupun makan sedikit dan wajah nampak cepat tua.


Kelima ; Sistem imun akan mula lemah. Kita akan mudah selesema, batuk dan demam. bukan setakat itu sahaja, kita berisiko mendapat penyakit berjangkit kerana sistem pertahanan badan mulai lemah.


Sebagai bukti contoh yang agak logik kesan "Stress" akan menyebabkan sistem imun lemah apabila 2 keadaan yang berlaku setiap tahun. Pertama selepas HARI RAYA dan Keduanya HUJUNG TAHUN sebelum BUKA SEKOLAH. Jika kita perasan pada situasi ini biasanya Klinik atau Hospital akan penuh kerana macam2 penyakit antara yang biasa, demam, selesema, batuk n sakit tekak. Mungkin anda tergelak ketika membaca artikel ini tapi cuba kita fikirkan secara logik. Ada kemungkinan juga bukan? Kenapa? kerana orang mula "Stress" tentang kewangan yang tidak mencukupi terutama pada situasi pertama selepas berbelanja sakan dan situasi kedua sebelum berbelanja untuk keperluan anak-anak.

Penyelesaian Jangka Pendek

Bagi kebanyakkan ramai orang di luar sana, mereka mencari penyelesaian jangka pendek dengan membelanjakan sejumlah wang yang banyak untuk memperbaiki masalah luaran yang berpunca daripada kesan stres yang melampau. Ada yang sanggup belanja sehingga RM 2000 sebulan! semata-mata nak cantik. Tetapi sebenarnya, ramai yang tidak mengambil berat untuk menyelesaikan masalah dalaman yang tak nampak, yang lagi bahaya sebenarnya. Bayangkan jika di hadapan kita ada seekor ular tedung, apa yang akan kita lakukan? Pastinya kita akan lari, atau mengambil tindakan sesuatu untuk menjauhi daripada bahaya dipatuk. TETAPI jika ular berkenaan kita tidak nampak, kita akan hanya perasan kehadirannya apabila dipatuk. Tetapi ketika itu mungkin telah terlewat.


Kekal Sihat & Cantik Tanpa Stres



Stres tidak boleh dihapuskan tetapi ia boleh diuruskan melalui satu teknik urutan Jari Emas. Ia merupakan salah satu cara mudah untuk mengurangkan stres tanpa perlu makan ubat. Namun, teknik ini hanya berkesan dengan menggunakan bahan yang istimewa iaitu daripada gamat.


Selain itu, Keunikan bahan yang digunakan, selain boleh digunakan di muka, bahan yang sama juga boleh dimakan untuk menyelesaikan masalah dalaman yang tidak nampak dengan mengamalkan Pro Aktif PCN.






Borang Pesanan (klik sini)



Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)