Kepentingan ASID FOLIK

Asid Folik atau folate adalah vitamin B9 yang selalunya dijumpai didalam sayuran hijau, jus buahan dan bijiran. Asid folik diperlukan terutamanya semasa anda merancang untuk hamil, dan tiga bulan pertama selepas hamil. Ia boleh mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang cacat terutamanya kecacatan saraf (NTD), otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida). Kajian telah menunjukkan bahawa, kecacatan ini boleh dikurangkan sehingga 70%. Itulah sebabnya sangat penting untuk anda memakan asid folik semasa hamil.

Anenchephaly adalah nama diberikan kapada bayi yang tidak mempunyai tisu otak dan akan mati sejurus sahaja ia dilahirkan. Spina bifida pula adalah kecacatan saraf tunjang yang boleh menyebabkan lumpuh, masalah usus, pundi kencing dan kecacatan otak.

Risiko-risiko yang boleh menjurus kepada neural tube defect (NTD):

  • Keluarga yang pernah mengalami NTD
  • Pernah hamil anak yang mengalami NTD
  • Mengambil ubat sawan
  • Kencing manis
Semua wanita yang merancang untuk hamil disarankan untuk mengambil asid folik sekurang-kurangnya 4 mg dan 8 mg semasa hamil untuk mengurangkan risiko tersebut.

Selain itu, anda disarankan untuk mengamalkan juga Jeli Gamat Gold & Spirulina Pacifica kerana ia dapat membantu merangsang pertumbuhan serta perkembangan sel bayi dengan baik ketika dalam kandungan. Spirulina Pacifica membekalkan 46 daripada 50 nutrien penting yang diperlukan sel-sel badan setiap hari. Justeru, ia digelar sebagai makanan paling sempurna di dunia. Ia juga kaya dengan vitamin B9 yang anda boleh dapati secara semulajadi.

Menurut kajian terkini, dalam Spirulina Pacifica satu-satunya Spirulina di dunia yang mengandungi sumber Vitamin K2 iaitu salah satu nutrien yang diperlukan untuk penghasilan sel darah merah dan pemadatan tulang. Ini penting terutama kepada perkembangan bayi yang sihat ketika dalam kandungan.

Berdasarkan juga pengalaman wanita hamil yang telah mengamalkan sejak hamil sehinggalah selepas bersalin dan ketika berpantang, antara kesan ketara adalah bersalin mudah, luka-luka selepas bersalin samada secara normal atau pembedahan cepat kering kerana kuasa penyembuhannya 2 setengah kali ganda lebih cepat berbanding ikan haruan. Selain itu, rahim cepat kecut & cepat naik semula, perut tidak menggelebeh serta mengembalikan bentuk badan seperti anak dara. Kulit bayi juga cerah dan cantik. DAN yang paling penting dapat mengurangkan risiko bayi kuning yang lama.

Sayangilah kandungan anda dengan mengamalkan Jeli Gamat Gold & Spirulina Pacifica.

Cubalah hari ini!





Borang Pesanan (klik sini)



Hubungi admin 018-3597495 untuk pesanan=)

Jom Like & Share page House Of Gamat GOLD

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat & Manfaat Royal Gamat Liquid Tradisea

GAMAT PAKAR MERAWAT GASTRIK @ GERD

ANXIETY DISORDER (Berdebar @ Gemuruh)